Dip dye



Mitt första kollage. Stolt!

Jag gillar verkligen dip dye trenden. Men enda problemet är att de kan bli lite dyrt att vilja ha nya saker hela tiden. Så istället bestämmde jag mig för att ta saken i egna händer och fixa det själv. 

Jag tog tre gamla plagg (en t-shirt och två kjolar) som jag aldrig använder och piffade upp dom genom att doppa dem i blekmedel. Smart va? Billigt och så kan man själv bestämma hur det ska se ut.

RESULTATET:

Efter lite fix och trix (och ett illaluktande badrum) blev resultat ganska bra. Jag ÄLSKAR verkligen kjolen. Tröjan kommer jag fortsätta snygga till med hjälp av en sax.

För att vara första gången känner jag mig väldigt nöjd. Jag kommer med säkerhet göra om detta någon gång i framtiden.

Vad du behöver: engångshanskar, blekmedel(klorin), en hink och möjligtvis gummisnoddar.

Hur du gör:

Välj ut ett gammalt plagg du vill göra om.
Sätt på dig hanskarna.
Häll i blekmedlet i en hink och blanda in lite vatten.
Doppa den delen du vill ha blekt i hinken.
Låt den ligga i ca en halvtimma (beronde på hur blek du vill ha den).
Skölj sen med vatten och låt den torka.
Tvätta innan användning.

Tips: Använd gummisnoddar om du vill skapa häfta mönster.

P.s. Klorinet funkar bara på jeans, bomull och några andra tyger men inte polyester. Tro mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0